ceturtdiena, 2015. gada 12. februāris

Dizaina tendences 2015 — responsīvais dizains.

Responsīvā dizaina mājaslapu dizains pielāgojas, lai tās būtu ērti apskatāmas uz jebkura izmēra un veida ierīcēm, sākot no tālruņiem un planšetdatoriem, beidzot ar lieliem datoru ekrāniem. Tā pirmsākumi ir meklējami šīs desmitgades sākumā, kad tas vēl tika uzskatīts tikai par „ekstru”. Attīstoties tehnoloģijām, pārlūkiem, lietotājiem un izstrādātājiem, šogad tā jau ir novērtēta
nepieciešamība.

Šī tendence 2015. gadā gūs arvien lielāku popularitāti. Līdz šim pārsvarā mājaslapas tika veidotas un pielāgotas galda un klēpjdatoru ekrāniem.

 Lielāki un uz interneta vidi fokusētāki uzņēmumi veidoja vairākas mājaslapas versijas, katrai lietojot atsevišķu apakšdomēnu, piemēram, ka2.lv datoriem paredzētajai lapai un m.ka2.lv — mobilai versijai. Šī bija populāra tendence pirms aptuveni desmit gadiem, kad mobilo ierīču spējas, mobilo tīklu jauda un lietotāju pieredze ar šīm iespējām vēl bija pašā sākuma stadijā. Tomēr, ņemot vērā mūsdienās pieejamo dažādo ierīču veidu un ekrānu izmēru klāstu un tā nebeidzamo papildināšanos, apvienojumā ar šāda risinājuma dažādām radītajām problēmām, šis nav efektīvākais veids situācijas risināšanai.

Būtu pilnīgi aplami ignorēt mobilo lietotāju vai uzskatīt tos par problēmu vai sīku kaitēkli, jo tie turpina sastādīt arvien lielāku daļu no klientu loka. Risinājumi ar dažādām mājaslapām katram ierīču veidam nu jau arī tiek uzskatīti par neprātu — tiem ir ļoti būtiski trūkumi satura atrodamības (SEO) un pieejamības ziņā, kas apgrūtina lietotāju darbu un negatīvi ietekmē to pieredzi un sajūtas, lietojot jūsu uzņēmuma, preces vai pakalpojuma mājas lapu. Bieži vien visi pūliņi, kas tiek veltīti lapas reitinga, atpazīstamības un popularitātes uzlabošanu, tiek noslāpēti uz pusi, jo apmeklētāju un meklēšanas dzinēju uzmanību nākas dalīt divās daļās — vienu daļu „datoru” versijai, vienu daļu — „mobilajai”. Nemaz nerunāsim par to, ka šāds arbitrārs iedalījums varbūt ir bijis aktuāls pagājušās desmitgades vidū, bet mūsdienās, kad telefoni izaug līdz planšetdatoru izmēram, planšetdatori iegūst klaviatūras un kļūst par klēpjdatoriem, un klēpjdatori tiek pieslēgti īpašām stacijām un kļūst par 27 collu darba zirgiem, termini „mobilais” vai „dators” ir saplūduši viens otrā un praktiski zaudējuši savas agrākās stingrās robežas. Klienti pie tā ir pieraduši un atbalstījuši šo progresu — uzņēmumiem un mājas lapu veidotājiem jau sen ir bijis laiks tam sekot līdzi.

Viena no jomām, kur responsīvais dizains ir īpaši aktuāls, bet netiek pietiekami izmantots un novērtēts uzņēmēju acīs, ir e-komercija. Pat Latvijas mērogiem lieli un ietekmīgi interneta veikali vēl joprojām piedāvā tikai „datoriem” paredzētu versiju, bez responsīvā dizaina vai, sliktākajā gadījumā, pat atsevišķas mobilās versijas. Vai responsīvais dizains mūsdienīgai mājas lapai ir tikai ekstra vai arī tomēr nepieciešamība? Paskatoties pēdējo gadu statistiku, varam secināt, ka tā patiešām ir
nepieciešamība. Piemēram, pasaulē lielākajam interneta veikalam Amazon, pēdējo 3 gadu laika pirkumu apjoms no mobilajām ierīcēm ir pieckāršojies! 2013. gadā izpārdošanu laikā apmeklējumi no mobilajam ierīcēm sasniedza 37% no kopējā apmeklējumu skaita, bet pirkumu summa veidoja 22%, kas ir gandrīz uz pusi vairāk nekā gadu iepriekš. Pētījumos un lietotāju uzvedības analīzē ir apstiprināts, ka vairāk kā 30% lietotāju ir gatavi pamest mājas lapu, ja tā nespēs pielāgoties un būt responsīva to lietotajai ierīcei.
Rezumējot, ja izstrādātāji un uzņēmumi saviem klientiem nespēj piedāvāt responsīvus risinājumus, viņi riskē kļūt pilnīgi konkurētnespējīgi, progresam ejot uz priekšu. Jau tagad, pētot statistiku, apmeklētāji no iepriekš tā sauktajām „mobilajām” ierīcēm sastāda ievērojamas daļas no jebkuras nozares klientu loka. Laikam ejot uz priekšu un lietotāju tendencēm pakāpeniski sasniedzot arī mūsu tirgu, responsīvā dizaina nozīme tikai pieaugs.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru