Responsīvā dizaina mājaslapu dizains pielāgojas, lai tās
būtu ērti apskatāmas uz jebkura izmēra un veida ierīcēm, sākot no tālruņiem un
planšetdatoriem, beidzot ar lieliem datoru ekrāniem. Tā pirmsākumi ir meklējami
šīs desmitgades sākumā, kad tas vēl tika uzskatīts tikai par „ekstru”.
Attīstoties tehnoloģijām, pārlūkiem, lietotājiem un izstrādātājiem, šogad tā
jau ir novērtēta
nepieciešamība.
Šī tendence 2015. gadā gūs arvien lielāku popularitāti. Līdz
šim pārsvarā mājaslapas tika veidotas un pielāgotas galda un klēpjdatoru
ekrāniem.
Lielāki un uz interneta vidi fokusētāki uzņēmumi veidoja vairākas
mājaslapas versijas, katrai lietojot atsevišķu apakšdomēnu, piemēram, ka2.lv
datoriem paredzētajai lapai un m.ka2.lv — mobilai versijai. Šī bija populāra
tendence pirms aptuveni desmit gadiem, kad mobilo ierīču spējas, mobilo tīklu
jauda un lietotāju pieredze ar šīm iespējām vēl bija pašā sākuma stadijā.
Tomēr, ņemot vērā mūsdienās pieejamo dažādo ierīču veidu un ekrānu izmēru
klāstu un tā nebeidzamo papildināšanos, apvienojumā ar šāda risinājuma dažādām
radītajām problēmām, šis nav efektīvākais veids situācijas risināšanai.
Būtu pilnīgi aplami ignorēt mobilo lietotāju vai uzskatīt
tos par problēmu vai sīku kaitēkli, jo tie turpina sastādīt arvien lielāku daļu
no klientu loka. Risinājumi ar dažādām mājaslapām katram ierīču veidam nu jau
arī tiek uzskatīti par neprātu — tiem ir ļoti būtiski trūkumi satura
atrodamības (SEO) un pieejamības ziņā, kas apgrūtina lietotāju darbu un
negatīvi ietekmē to pieredzi un sajūtas, lietojot jūsu uzņēmuma, preces vai
pakalpojuma mājas lapu. Bieži vien visi pūliņi, kas tiek veltīti lapas
reitinga, atpazīstamības un popularitātes uzlabošanu, tiek noslāpēti uz pusi,
jo apmeklētāju un meklēšanas dzinēju uzmanību nākas dalīt divās daļās — vienu
daļu „datoru” versijai, vienu daļu — „mobilajai”. Nemaz nerunāsim par to, ka
šāds arbitrārs iedalījums varbūt ir bijis aktuāls pagājušās desmitgades vidū,
bet mūsdienās, kad telefoni izaug līdz planšetdatoru izmēram, planšetdatori
iegūst klaviatūras un kļūst par klēpjdatoriem, un klēpjdatori tiek pieslēgti
īpašām stacijām un kļūst par 27 collu darba zirgiem, termini „mobilais” vai
„dators” ir saplūduši viens otrā un praktiski zaudējuši savas agrākās stingrās
robežas. Klienti pie tā ir pieraduši un atbalstījuši šo progresu — uzņēmumiem
un mājas lapu veidotājiem jau sen ir bijis laiks tam sekot līdzi.
Viena no jomām, kur responsīvais dizains ir īpaši aktuāls,
bet netiek pietiekami izmantots un novērtēts uzņēmēju acīs, ir e-komercija. Pat
Latvijas mērogiem lieli un ietekmīgi interneta veikali vēl joprojām piedāvā
tikai „datoriem” paredzētu versiju, bez responsīvā dizaina vai, sliktākajā
gadījumā, pat atsevišķas mobilās versijas. Vai responsīvais dizains mūsdienīgai
mājas lapai ir tikai ekstra vai arī tomēr nepieciešamība? Paskatoties pēdējo
gadu statistiku, varam secināt, ka tā patiešām ir
nepieciešamība. Piemēram,
pasaulē lielākajam interneta veikalam Amazon, pēdējo 3 gadu laika pirkumu apjoms
no mobilajām ierīcēm ir pieckāršojies! 2013. gadā izpārdošanu laikā apmeklējumi
no mobilajam ierīcēm sasniedza 37% no kopējā apmeklējumu skaita, bet pirkumu
summa veidoja 22%, kas ir gandrīz uz pusi vairāk nekā gadu iepriekš. Pētījumos
un lietotāju uzvedības analīzē ir apstiprināts, ka vairāk kā 30% lietotāju ir
gatavi pamest mājas lapu, ja tā nespēs pielāgoties un būt responsīva to
lietotajai ierīcei.
Rezumējot, ja izstrādātāji un uzņēmumi saviem klientiem
nespēj piedāvāt responsīvus risinājumus, viņi riskē kļūt pilnīgi
konkurētnespējīgi, progresam ejot uz priekšu. Jau tagad, pētot statistiku,
apmeklētāji no iepriekš tā sauktajām „mobilajām” ierīcēm sastāda ievērojamas
daļas no jebkuras nozares klientu loka. Laikam ejot uz priekšu un lietotāju
tendencēm pakāpeniski sasniedzot arī mūsu tirgu, responsīvā dizaina nozīme
tikai pieaugs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru